Articol - Simboluri si energetica formelor in Bucuresti
Simboluri si energetica formelor in Bucuresti
Denumirea generica de Feng Shui ne duce
cu gandul, fara sa vrem, catre indepartata Asie, cu influentele sale culturale,
cutumele si multitudinea de religii, ceea ce ne face ades sa ne punem intrebarea:
oare aceste principii sunt valabile si pentru noi? Oare nu difera? Ei bine, in
esenta, aceste principii nu difera; solutiile privind stoparea problemelor au
fost altele, diferind de la popor la popor. Este de ajuns sa privim putin catre
credintele si cutumele poporului nostru, si vom vedea o multime de elemente si
simboluri similare celor chinezesti, ce vizeaza cu precadere protejarea fata de
actiunile malefice. In acest numar vom vorbi despre troite,
una dintre cele mai
cunoscute forme arhaice de protectie la care a apelat acest popor in decursul
istoriei sale.
Ceea ce noi numim cu termenul general de
„troita” (termen valabil pe intreg teritoriul romanesc) poarta regional diverse
alte denumiri, precum „cruci la rascruci” (in Moldova), „icoane” (in judetul Valcea) sau „rugi” (in tinutul
Padurenilor). Peste tot, insa, dincolo de regionalismele specifice zonei, este
unanim acceptata denumirea de „troita” pentru a defini monumentele sculptate in
piatra sau cioplite in lemn inchinate in special eroilor sau care au rol de
protectie; de asemenea, tot denumirea de „troita“ este folosita si pentru
formele arhitecturale prevazute cu un izvor de apa sau o fantana, desi ele
difera destul de mult de formele arhaice; in afara acestora, regasim si o a
treia forma de reprezentare: incaperi zidite in interiorul carora sunt
amplasate icoane sau picturi murale, atat interioare, cat si pe peretii
exteriori.
Ca si in cazul altor monumente sacre,
locul de amplasare al troitelor nu este intamplator (spre deosebire de cele
funerare, care se pun la patruzeci de zile de la moartea defunctului, la mormant,
alaturi de stalp sau de cruce).
Troitele erau (si, partial, mai sunt si
astazi) construite, de obicei, in centrul asezarilor satesti, la intrarea sau
iesirea din acestea sau la rascruci de drumuri; centrul satului fiind el insusi
o rascruce, un loc de intalnire a tuturor liniilor reale si imaginare.
Amplasarea troitelor la intrarea sau iesirea din localitati (inca uzuala in
numeroase regiuni ale tarii) urmareste protectia spatiului si apararea impotriva
fortelor malefice de orice natura.
In viziunea arhaica, acele locuri de maxima
tensiune a energiilor universale erau, de obicei, dominate de spiritele raului,
ale intunericului, ale taramului subteran.
Acolo apareau demonii in cele mai diverse
metamorfozari, acolo aveau loc, in anumite nopti, sabaturile si confruntarile
dintre fortele malefice, acolo omul nu mai era in siguranta si, odata cu el, se
afla in pericol intregul lui univers. Spre a inlatura aceste pericole,
provocate de spiritele nelinistite si de fortele malefice, spre a instaura
domnia fortelor binelui asupra raului, s-a creat obiceiul, din cele mai vechi
timpuri (folosindu-se un anume ritual), sa se construiasca, in vederea indeplinirii
unor functii magice sau religioase, IWC Replica in chiar centrele de maxima perturbare ale
acestor energii, coloane ale cerului, altare de sacrificii, troite sau numai
cruci – ca simboluri uranice, solare, divin-celeste.